Jonàs

 Josep Maria de Martín i Gassó (Berga, 8 de març de 1920-20 de gener de 2005) Pintor, dibuixant, i poeta. Artista singular i exigent, va esdevenir un dels personatges de referència entre la intel·lectualitat del seu temps abans de recloure’s a Berga per treballar en la recuperació del teixit cultural de la ciutat i bastir una obra (gràfica i literària) personal, singular, honesta, rigorosa, sempre a la recerca de l'absoluta perfecció formal i tenyida d'un subtil humorisme.

Com passa a tots els creadors, les seves dèries afloren al llarg de la seva producció. Vegem, per exemple, l'obsessió per la figura bíblica del profeta Jonàs, protagonista d'una singular obra que pinta el 1951, o d'un dels poemes que formen part del volum La mosca al nas, publicat el 1976. Llegi aquí, per primera vegada aquestes dues obres juntes, i vegem com es reforcen, com formen part d'una unitat, malgrat són concebudes i fetes amb diferents mitjans i en diferents moments.

Sobre l'oli, Gabriel Ferrater escriu:

Nos queda por estudiar su último grupo, constituído por las telas "Navidad" (noviembre 1950), "Jonás" (junio 1951) y "San Jorge" (abril 1952). Son, si se quiere, tres cuadros religiosos; y son, cosa que viene más a cuento, tres grandes composiciones; las únicas obras en que Martín se aparta de la tradición de la pintura de caballete, e intenta, como tantos otros pintores contemporáneos, recobrar una tradición más antigua: la de la pintura de gran decoración mural. No sería demasiado interesante estudiar por lo menudo el modo con que nuestro pintor incorpora los hallazgos formales por él adquiridos en sus obras concebidas según principios impresionistas (dando a este término su más laxo sentido), a obras de opuesta concepción. Ni importa tampoco la cuestión de si esas obras constituyen logros o fracasos. No importa, por una razón muy sencilla: que el debate habría de trascender en seguida el caso que ahora nos ocupa, y plantearse con referencia a toda la pintura moderna. Desde que Albert Aurier clamaba, refiriéndose a su amigo Gauguin: "¡Paredes, paredes, dadle paredes!", hasta el reciente debate en torno a la iglesia de Assy, la posibilidad de crear una pintura monumental moderna ha sido, no sólo una constante comezón para muchos pintores, sino también ocasión para públicas escaramuzas heroi-cómicas. Sólo los pintores mejicanos parecen haber convencido (legítimamente o no) a las gentes de la viabilidad de sus realizaciones. No es ahora ocasión para que intentemos ahondar en la vasta cuestión de la pintura monumental. Séannos tan sólo permitidas un par de observaciones. Se acostumbra a afirmar la urgencia de que pintores y compradores (o el Comprador: el Estado) se lancen a la edificación de una gran pintura mural, argumentando función de instrumento de comunicación humana. Este argumento implica en el sentido de que en su el arte tiene que dejar de ser recreo de solitarios, y volver a su tradicional una doble falsificación histórica: en épocas (como el Renacimiento forma italiana) en que el individuo se volcaba hacia la obtención de fruiciones sociales (el poder y la manifestación de su virtù), el llamado arte colectivo se dirigía en realidad al individuo tanto como pudiera hacerlo un nocturno de Chopin o un soneto de Mallarmé; y en unos tiempos (como los nuestros) en que las únicas formas de cohesión social no degradantes sólo pueden ser aprehendidas como resultado de una fuerte disciplina individual, el único arte que realmente contiene una apelación a la colectividad es el que se propone, antes que nada, no renunciar a ninguna de sus potencialidades de expresión personal. En el caso de la pintura, Cézanne comprendió y repitió infatigablemente que el pintor moderno sólo puede emprender pintura mural en la medida en que se vea capaz de no perder en el empeño su complejidad estilística (que para Cézanne significaba la riqueza de su "modulación" cromática). Y si creemos que Cézanne dió un ejemplo al comenzar sus grandes Baigneuses, habremos de admitir que dió otro no terminándolas.

Por lo que a Martin respecta, la medida de la monumentalidad alcanzada en su obra nos la da la persistencia de los criticos que han comentado sus exposiciones en dirigirle el curioso reproche de ser "inhumano" y de carecer de "cordialidad". La coherencia de una evolución estilística es percibida por nuestros coetáneos, siempre "nostálgicos de lo desligado", casi como una injuria. Nadie sabe ya que, para repetir palabras de T. S. Eliot, "lo que ocurre (en el arte) es una continua sumisión de lo que el artista es en cada momento a algo que vale más. El progreso de un artista es un continuo sacrificio de sí mismo, una continua extinción de la personalidad”. Este “algo que vale más" -el estilo ha sido perseguido por Martín con ejemplar pertinacia. Las presentes notas no han pretendido más que trazar un esquema de camino hasta ahora, y acaso alcanzar un punto de vista favorable para la observación de sus rumbos futuros.



Gabriel Ferrater

La pintura de José Mª de Martín

Publicaciones de la revista Laye, n.10. Barcelona, 1953. p.19-20




Per altra banda, al tercer llibret de poesies que publicà sota el pseudònim de Bernat Meix, hi llegim la composició que desgrana les desventures del profeta.


Jonàs 


Jonàs, el sermonaire més experimentat 

en l'art requisitori de tot l'arxiprestrat, 

en emperxar manteu i teula trob dessota 

el croc un manament que no li quadra gota.

Per tal com la comanda comporta un compromís

 amoïnós barrota amb forrellat el pis 

i aguisa en un farcell elàstics, la bacina 

d'acapte i un remei per la fluixor d'orina, 

i a l'escullera ajusta son seti en una nau 

velera que professa amb probitat el frau. 

Al cant del gall el bot salpat, com la mostela 

s'esquitlla a fer un sobec. El jorn setè li gela 

es sangs la lletania coral de mots gruixuts 

i planyiments que afluixen els nautes, abatuts 

pel flat i pel rompent que amb continença adusta 

comploten el pompós naufragi de la fusta. 

Acut al cap de colla fer el tato a l'huracà 

passant per la finestra l'esquívol capellà, 

i vet ací el cuitat qui ha de pagar la festa 

amb contemplacions gitat a la tempesta 

que li do l'acollença i el delicat escreix 

de la bisbal cassussa d'un respectable peix

que el digne reverend encontinent s'empassa 

no gens enyoradís del pot de la mostassa. 

Tres nits al buc s'escalfa el cap el farciment 

forçat amb la quimera que el joc tot altrament 

iria si acomplís el tresc que l'engargussa. 

Pensat i fet, bon punt perboca la menjussa

de païment abrupte el brau leviatan 

en una cloterada sorrenca arran arran 

del bosquetà camí que mena al territori 

d'iniquitat, el clerc aprompta el repertori 

de penjaments i fàstics que enceta amb un burot 

qui flaira la plausible patota del fardot. 

El tràngol trampejat, en una barberia 

amb ennassada veu engega l'homilia 

que augura la desfeta de l'urbs, eventual 

profit de les febleses del cens electoral. 

Del comunal seient el batlle s'esllavissa 

i escridassant els bords qui arriben tard a missa, 

disposa en un edicte el picament de pits, 

l'aturament de barres i el tancament de llits, 

esperançat per l'ús arter de l'alcaldada 

d'estalviar als tements vassalls la clatellada. 

Musat en ascetismes un any no passa res 

i cuida la pleballa que fou un malentès 

ensems que el profetal predicador qui frisa

deplora la flagrant alçada de camisa. 

Enfila la drecera aspriva del desert 

on cova sa rancúnia d'oracle malsofert 

acubillat al peu d'un tronc de carbassera 

que fa la funció d'ombrel·la i mosquitera. 

De matinet espolsa la son de l'estaferm 

la calda abrusadora del batarell. Un verm 

pafart pel davallant ha encarrilat la planta. 

Escup el tonsurat colèric sa complanta 

i guixa a la llibreta amb tapes de cartró 

les rituals falòrnies de la dimissió 

irrevocable. Tot seguit de fer beguda 

a son apartament emprèn la revinguda. 

S'acolla en una trepa d'oblats pixavagants

 i al cap d'un mes aürta sos privatius topants, 

s'engola al bugader i al tèrbol artifici 

arrepapat llegeix de cua d'ull l'ofici 

que, tras de les moixaines de capçalera, diu: 

"Si d'una carabassa et dols, intempestiu, 

equitativament l'atrita bretolalla 

qui em porta voluntat gracio de la tralla. 

Més carregós ton tracte em cau que no al mesquí 

posar tos fastos bíblics en vers alexandrí."


Bernat Meix 

(La mosca al nas, 1976)




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