Caricatura de guerra

La revista "Tiempo de historia" va dedicar un monogràfic l'any 1980 -en el seu número 73- a la caricatura política feta durant la guerra civil. Un treball de Fernando Diaz-Plaja on es recollien vinyetes publicades en diversos mitjans dels dos bàndols enfrontats. Es tracta bàsicament d'un recopilatori de vinyetes de Castanys (que signava As), Tono, Mihura, Serra Massana, Casals, López Ruiz o Gerardo a les publicacions de la zona Nacional (La Ametralladora, ABC de Sevilla, Domingo, Diario de Burgos, Diario Vasco, Vértice o El Norte de Castilla) i de Bagaria, Tísner, Nyerra, Kalders, Martí Bas, Subi, Goñi, Del Arco, Robledano, Martínez de León, Guasp, Sawa, Bardasano o Gallo als mitjans fidels a la República (La Vanguardia, ABC de Madrid, Frente Rojo, CNT, Ahora, L'Esquella de la Torratxa...)
S'hi confronta de manera gràfica la visió de cadascuna de les ideologies en guerra, i la virulència dels atacs artístics. Les caricatures apareixen agrupades en diversos tòpics: "Los moros", "La Iglesia", "La retaguardia propia", "El problema catalán y vascongado", "El bombardeo", "El extranjero", "la alusión personal", "El frente de batalla", "la retaguardia ajena", i un "cajón de sastre" per acabar, abans d'una lleugera bibliografia, que no passa d'enumerar les publicacions de cadascun dels bándols. A l'espera d'un treball de més profunditat sobre el tema, tal i com els llibres que s'han fet sobre el moviment cartellista, això és el millor i més assequible testimoni que hi sobre la visió satírica del moment bél.lic, ja que llibre de Garcia Maroto compilat durant la guerra és absolutament introbable ni a les biblioteques espanyoles.
A sant de què tot això? Perque aquest interessant treball, que encara es pot trobar mitjanament be de preu en alguna parada dels encants o del Mercat de Sant Antoni, es pot consultar completament digitalitzat aquí. Val la pena!


La revista "Tiempo de historia" un monográfico en 1980 -en su número 73- a la caricatura política hecha durante la guerra civil. Un trabajo de Fernando Diaz-Plaja donde se recopilan viñetas publicadas en varios medios de los dos bandos. Se trata de un librito con caricaturas de Castanys (que firmaba As), Tono, Mihura, Serra Massana, Casals, López Ruiz o Gerardo en las publicaciones de la zona Nacional (La Ametralladora, ABC de Sevilla, Domingo, Diario de Burgos, Diario Vasco, Vértice o El Norte de Castilla) y de Bagaria, Tísner, Nyerra, Kalders, Martí Bas, Subi, Goñi, Del Arco, Robledano, Martínez de León, Guasp, Sawa, Bardasano o Gallo en los medios fieles a la República (La Vanguardia, ABC de Madrid, Frente Rojo, CNT, Ahora, L'Esquella de la Torratxa...) Las caricaturas aparecen agrupadas en varios tópicos: "Los moros", "La Iglesia", "La retaguardia propia", "El problema catalán y vascongado", "El bombardeo", "El extranjero", "la alusión personal", "El frente de batalla", "la retaguardia ajena", y un "cajón de sastre" antes de terminar con una ligerísima bibliografia, que no pasa de ser una somera enumeración de medios de cada bando. A la espera de un trabajo de más calado sobr eel tema -tal y como se ha hecho con el cartelismo- este es el mejor y más asequible testimonio sobre la sátira de la confrontación bélica, ya que el volúmen de García Maroto compilado durante la guerra no se puede consultar en ninguna biblioteca española.
¿Y a cuento de qué viene eso? Porque este interesante trebajo se pude consultar completamente digitalitzado aquí. ¡Vale la pena!

Comentaris

Anònim ha dit…
Gràcies Sr. Kap. Interessant i divertit, però si penja coses d'aquestes, no penco. M'he quedat amb els moros de la pàgina 13. Ho acabaré de mirar el primer cap de de setmana que plogui, o sia el cap de setmana que ve.
Anònim ha dit…
Interesante, me has recordado varias cosas... en cuanto a "los moros" hay un libro que trata de la visión de los magrebíes en la iconografía española desde Al Andalus hasta las campañas contra el racismo de los últimos años. Es muy interesante porque justo durante la guerra los marroquíes fueron vistos como enemigos de la Republica dado el apoyo de las tropas moras a Franco y hasta son mentados en la canción "ay Carmela". En aquel libro se les ponía como sultanes paseándose por España cogidos de la mano de Hitler, Mussolini y Franco. Hoy parece como si les hubieran cambiado de bando, los franquistas quieren echarlos (aunque sea con bates de beisbol) y la izquierda prefiere que se queden.

La otra cosa es que tengo que mirar unas revistas de mi padre, fueron editadas en Argentina en los años 50 durante el primer mandato de Perón y juraría que he visto unas caricaturas hechas a base de muy pocos trazos curvos que me recordaron bastante a tu admirado Bagaria. Cuando lo encuentre pondré algo sobre ello.
rsm ha dit…
Jaume, jo el tinc perquè el vaig comprar quan va sortir. És molt, molt interessant.
La patum què... REMULLADA.
Salutacions, R.
Kap ha dit…
Polifònic: Les meves excuses... no voldria pas que la seva vida laboral s'en ressentís per culpa meva!

Luca: cierto, parece que las tornas han cambado.
Y ya me mantendrás informado sobre esas revistas argentinas...

Rsm: Sí, encara que sembli estrany, una patum amb més aigua que alcohol...

Entrades populars