Jonàs
Josep Maria de Martín i Gassó (Berga, 8 de març de 1920-20 de gener de 2005) Pintor, dibuixant, i poeta. Artista singular i exigent, va esdevenir un dels personatges de referència entre la intel·lectualitat del seu temps abans de recloure’s a Berga per treballar en la recuperació del teixit cultural de la ciutat i bastir una obra (gràfica i literària) personal, singular, honesta, rigorosa, sempre a la recerca de l'absoluta perfecció formal i tenyida d'un subtil humorisme.
Com passa a tots els creadors, les seves dèries afloren al llarg de la seva producció. Vegem, per exemple, l'obsessió per la figura bíblica del profeta Jonàs, protagonista d'una singular obra que pinta el 1951, o d'un dels poemes que formen part del volum La mosca al nas, publicat el 1976. Llegi aquí, per primera vegada aquestes dues obres juntes, i vegem com es reforcen, com formen part d'una unitat, malgrat són concebudes i fetes amb diferents mitjans i en diferents moments.
Sobre l'oli, Gabriel Ferrater escriu:
Nos queda por estudiar su último grupo, constituído por las telas "Navidad" (noviembre 1950), "Jonás" (junio 1951) y "San Jorge" (abril 1952). Son, si se quiere, tres cuadros religiosos; y son, cosa que viene más a cuento, tres grandes composiciones; las únicas obras en que Martín se aparta de la tradición de la pintura de caballete, e intenta, como tantos otros pintores contemporáneos, recobrar una tradición más antigua: la de la pintura de gran decoración mural. No sería demasiado interesante estudiar por lo menudo el modo con que nuestro pintor incorpora los hallazgos formales por él adquiridos en sus obras concebidas según principios impresionistas (dando a este término su más laxo sentido), a obras de opuesta concepción. Ni importa tampoco la cuestión de si esas obras constituyen logros o fracasos. No importa, por una razón muy sencilla: que el debate habría de trascender en seguida el caso que ahora nos ocupa, y plantearse con referencia a toda la pintura moderna. Desde que Albert Aurier clamaba, refiriéndose a su amigo Gauguin: "¡Paredes, paredes, dadle paredes!", hasta el reciente debate en torno a la iglesia de Assy, la posibilidad de crear una pintura monumental moderna ha sido, no sólo una constante comezón para muchos pintores, sino también ocasión para públicas escaramuzas heroi-cómicas. Sólo los pintores mejicanos parecen haber convencido (legítimamente o no) a las gentes de la viabilidad de sus realizaciones. No es ahora ocasión para que intentemos ahondar en la vasta cuestión de la pintura monumental. Séannos tan sólo permitidas un par de observaciones. Se acostumbra a afirmar la urgencia de que pintores y compradores (o el Comprador: el Estado) se lancen a la edificación de una gran pintura mural, argumentando función de instrumento de comunicación humana. Este argumento implica en el sentido de que en su el arte tiene que dejar de ser recreo de solitarios, y volver a su tradicional una doble falsificación histórica: en épocas (como el Renacimiento forma italiana) en que el individuo se volcaba hacia la obtención de fruiciones sociales (el poder y la manifestación de su virtù), el llamado arte colectivo se dirigía en realidad al individuo tanto como pudiera hacerlo un nocturno de Chopin o un soneto de Mallarmé; y en unos tiempos (como los nuestros) en que las únicas formas de cohesión social no degradantes sólo pueden ser aprehendidas como resultado de una fuerte disciplina individual, el único arte que realmente contiene una apelación a la colectividad es el que se propone, antes que nada, no renunciar a ninguna de sus potencialidades de expresión personal. En el caso de la pintura, Cézanne comprendió y repitió infatigablemente que el pintor moderno sólo puede emprender pintura mural en la medida en que se vea capaz de no perder en el empeño su complejidad estilística (que para Cézanne significaba la riqueza de su "modulación" cromática). Y si creemos que Cézanne dió un ejemplo al comenzar sus grandes Baigneuses, habremos de admitir que dió otro no terminándolas.
Por lo que a Martin respecta, la medida de la monumentalidad alcanzada en su obra nos la da la persistencia de los criticos que han comentado sus exposiciones en dirigirle el curioso reproche de ser "inhumano" y de carecer de "cordialidad". La coherencia de una evolución estilística es percibida por nuestros coetáneos, siempre "nostálgicos de lo desligado", casi como una injuria. Nadie sabe ya que, para repetir palabras de T. S. Eliot, "lo que ocurre (en el arte) es una continua sumisión de lo que el artista es en cada momento a algo que vale más. El progreso de un artista es un continuo sacrificio de sí mismo, una continua extinción de la personalidad”. Este “algo que vale más" -el estilo ha sido perseguido por Martín con ejemplar pertinacia. Las presentes notas no han pretendido más que trazar un esquema de camino hasta ahora, y acaso alcanzar un punto de vista favorable para la observación de sus rumbos futuros.
Gabriel Ferrater
La pintura de José Mª de Martín
Publicaciones de la revista Laye, n.10. Barcelona, 1953. p.19-20
Per altra banda, al tercer llibret de poesies que publicà sota el pseudònim de Bernat Meix, hi llegim la composició que desgrana les desventures del profeta.
Jonàs
Jonàs, el sermonaire més experimentat
en l'art requisitori de tot l'arxiprestrat,
en emperxar manteu i teula trob dessota
el croc un manament que no li quadra gota.
Per tal com la comanda comporta un compromís
amoïnós barrota amb forrellat el pis
i aguisa en un farcell elàstics, la bacina
d'acapte i un remei per la fluixor d'orina,
i a l'escullera ajusta son seti en una nau
velera que professa amb probitat el frau.
Al cant del gall el bot salpat, com la mostela
s'esquitlla a fer un sobec. El jorn setè li gela
es sangs la lletania coral de mots gruixuts
i planyiments que afluixen els nautes, abatuts
pel flat i pel rompent que amb continença adusta
comploten el pompós naufragi de la fusta.
Acut al cap de colla fer el tato a l'huracà
passant per la finestra l'esquívol capellà,
i vet ací el cuitat qui ha de pagar la festa
amb contemplacions gitat a la tempesta
que li do l'acollença i el delicat escreix
de la bisbal cassussa d'un respectable peix
que el digne reverend encontinent s'empassa
no gens enyoradís del pot de la mostassa.
Tres nits al buc s'escalfa el cap el farciment
forçat amb la quimera que el joc tot altrament
iria si acomplís el tresc que l'engargussa.
Pensat i fet, bon punt perboca la menjussa
de païment abrupte el brau leviatan
en una cloterada sorrenca arran arran
del bosquetà camí que mena al territori
d'iniquitat, el clerc aprompta el repertori
de penjaments i fàstics que enceta amb un burot
qui flaira la plausible patota del fardot.
El tràngol trampejat, en una barberia
amb ennassada veu engega l'homilia
que augura la desfeta de l'urbs, eventual
profit de les febleses del cens electoral.
Del comunal seient el batlle s'esllavissa
i escridassant els bords qui arriben tard a missa,
disposa en un edicte el picament de pits,
l'aturament de barres i el tancament de llits,
esperançat per l'ús arter de l'alcaldada
d'estalviar als tements vassalls la clatellada.
Musat en ascetismes un any no passa res
i cuida la pleballa que fou un malentès
ensems que el profetal predicador qui frisa
deplora la flagrant alçada de camisa.
Enfila la drecera aspriva del desert
on cova sa rancúnia d'oracle malsofert
acubillat al peu d'un tronc de carbassera
que fa la funció d'ombrel·la i mosquitera.
De matinet espolsa la son de l'estaferm
la calda abrusadora del batarell. Un verm
pafart pel davallant ha encarrilat la planta.
Escup el tonsurat colèric sa complanta
i guixa a la llibreta amb tapes de cartró
les rituals falòrnies de la dimissió
irrevocable. Tot seguit de fer beguda
a son apartament emprèn la revinguda.
S'acolla en una trepa d'oblats pixavagants
i al cap d'un mes aürta sos privatius topants,
s'engola al bugader i al tèrbol artifici
arrepapat llegeix de cua d'ull l'ofici
que, tras de les moixaines de capçalera, diu:
"Si d'una carabassa et dols, intempestiu,
equitativament l'atrita bretolalla
qui em porta voluntat gracio de la tralla.
Més carregós ton tracte em cau que no al mesquí
posar tos fastos bíblics en vers alexandrí."
Bernat Meix
(La mosca al nas, 1976)
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